czwartek, 20 marca 2014

PIZZA DOMOWA PIECZONA NA KAMIENIU






Od kiedy pamiętam zawsze lubiłam pizzę. Od pewnego czasu robię ją sama i  musze przyznać, że jest pyszna. Zakupiłam nawet słynny kamień do pizzy w DUKA. Zrobiłam piękną pizzę włożyłam do piekarnika i byłam strasznie rozczarowana. Pizza z wierzchu upieczona od spodu biała. Ale, że jestem prawdziwą blondynką nie przeczytałam oczywiście instrukcji obsługi kamienia i popełniłam wszystkie możliwe błędy.
Teraz już wiem jak postępować z kamieniem.

Oto najważniejsze przykazania:
1.Kamień umieszczamy w piekarniku rozgrzanym do temperatury 230 °C i pozostawiamy go w nim na 15 minut w celu nagrzania. Przygotowane, surowe ciasto do pizzy umieszczamy na drewnianej desce, uprzednio posypanej mąką. Po dodaniu ulubionych sosów i składników, wykładamy przygotowane ciasto z dodatkami na rozgrzany kamień ( co dla mnie jest bardzo trudne)
2. Przed umyciem, kamień powinien być zimny. Za pomocą szpatułki lub ściereczki usuwamy jakiekolwiek resztki spieczonego ciasta czy innych składników. Płuczemy kamień letnią wodą. Nie należy używać mydła lub płynów, gdyż resztki piany mogą przesiąknąć do kamienia, co może prowadzić do zmiany smaku przygotowanych potraw.


                                     PIZZA DOMOWA PIECZONA NA KAMIENIU

1 szkl. letniej wody około 36 stopni
3 dag drożdży
1 łyżeczka cukru
½ łyżeczki soli morskiej
2 łyżki oliwy
2,5-3 szkl mąki

W letniej wodzie rozpuścić drożdże, sól, cukier, dodać oliwę. Następnie dodać mąkę i zagnieść ciasto. Kulę z ciasta włożyć do miski przykrywając folią spożywczą, a miskę wstawić do większej miski z ciepłą wodą i odstawić na 35-40 min do wyrośnięcia.

Gdy ciasto wyrośnie wyjąć rozwałkować, ułożyć na mocno posypanej mąką  deseczce i wyłożyć ulubione składniki ( w niewielkiej ilości żeby nie obciążały pizzy i nie puściły za dużo soku) Ja tu dodałam szynkę ( 4 plasterki), 3 łyżki kukurydzy, 1 pieczarkę, 1 ząbek przeciśniętego przez praskę czosnku oraz 10 min przed końcem pieczenia dodaję  ser mozarella i gouda ( mieszam zawsze 2 rodzaje serów).

 Kamień nagrzewam w piekarniku w temp. 230 stopni następnie zmniejszam temp do 190-200. I zsuwam pizze z drewnianej deseczki na kamień.

  Ja uwielbiam pizzę z sosem czosnkowym i dlatego też tak podaję.


3 komentarze :

  1. Zachęcona dobrymi opiniami o owym kamieniu, zakupiłam go. Mam problem, bo pizza mi wyszła dokładnie taka jak napisałaś. Spieczona od góry a blada od spodu. Tyle że nagrzałam kamień w 220 stopniach przez 1h. następnie nałożyłam dodatki i po 15 minutach od góry już spalona, a dół blady, na blaszce wychodzi mi piękna pizza po 15 minutach mam od spodu ładnie zarumienioną, a tu nic:( Masz pomysł co robię źle?

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam szczerze, że nie wiem jak to się mogło stać. Po tym jak go nagrzeje wcześniej w piekarniku spód zawsze się mi dopieka. Może kamień był wcześniej myty i miał za dużo wilgoci?

    OdpowiedzUsuń
  3. Witajcie. Mam nowy kamień, dostałam go bez instrukcji. Ile czasu pieczesz swoją pizze?

    OdpowiedzUsuń