środa, 27 sierpnia 2014

WIEDEŃSKI APFELSTRUDEL PO POLSKU

Apfelstrudel jadłam w Niemczech i zachwycił mnie od pierwszego kęsa. Odkąd pamiętam nosiłam się z zamiarem upieczenia go w domu. Odnalazłam przepis na stronie austriackiej restauracji. Strudel wyszedł niesamowicie aromatyczny. A podany gorący z gałką lodów waniliowych i bitą śmietaną  zachwycił moich domowników. Polecam gorąco. Przepis nie należy do łatwych ale jest do zrobienia. Jest to idealny deser na większe przyjęcia , kiedy chcemy zaskoczyć gości.

                                                              


Składniki:
Ciasto:
75 ml ciepłej wody
50 g rozpuszczonego masła
1 szczypta soli
200 g mąki

Nadzienie:
1 kg jabłek
1 łyżka masła
½ łyżeczki cynamonu
50 g  rodzynek
50 ml rumu lub wódki i 3 kropel olejku rumowego
100 g cukru
50 g płatków migdałowych

50 g masła
1 cukier waniliowy
50 g bułki tartej

                                                           




Ciepłą wodę, masło i mąkę zagnieść na elastyczne ciasto, najlepiej robotem lub mikserem.



W garnku zagotować wodę, następnie wylać ją , a garnek osuszyć ręczniczkiem i wyłożyć  go papierem .W gorącym jeszcze garnku na papierze ułożyć ciasto. Pozostawić je tak 30 min pod przykryciem. Ciasto to potrzebuje „ chwili odpoczynku”, jest później bardziej elastyczne
                                                                        



Rodzynki zalać rumem na 20 minut. Jabłka obrać i pokroić w kostkę . Na patelni rozgrzać 1 łyżkę masła wrzucić jabłka , cynamon i podsmażyć 2-3 minuty. Po tym czasie dodać do nich rodzynki z alkoholem i mieszać, aż do odparowania rumu. Zdjąć z ognia, dodać migdały i cukier.
Na drugiej patelni na łyżeczce masła zrumienić bułkę tartą , na końcu dodać cukier waniliowy.
                            

    
Ciasto rozwałkować delikatnie  na oprószonej mąką ściereczce bawełnianej. Następnie posmarować je cienką warstwą roztopionego masła. Dłońmi rozciągnąć ciasto na bardzo cieniutki blat (nie należy się przejmować delikatnymi pęknięciami),  Ciasto powinno być delikatnie przeźroczyste. Tak przygotowane ciasto  smarujemy jeszcze raz masłem i obsypujemy bułką tartą,
                                           

       
Na ciasto wykładamy nadzienie jabłkowe.
Zwijamy boki i zwijamy, delikatnie zsuwając je ze ściereczki , w roladę.  Układamy na blaszce i smarujemy masłem.
                                       

                                     
                   

Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180stopni. Pieczemy około 50 minut. Po 30 minutach jeszcze raz smarujemy cienką warstwą masła i dalej pieczemy jeszcze 20 minut. Apfelstrudel podajemy gorący z lodami i bitą śmietaną.


3 komentarze :

  1. oh... co ja tu robię w środku nocy? Już prawie zasypiałam a teraz mam ślinotok...PYCHA!

    OdpowiedzUsuń
  2. super przepis! Smakuje jak oryginał z Wiednia. Pycha. Zastanawiam się czy aby ułatwić sobie pracę nie użyć gotowego ciasta filo ?

    OdpowiedzUsuń